22.6.2012

Älä luovuta vielä, me ollaan vihdoin oikealla tiellä

Nyt ois sitten vuorossa sitä luvattua hehkutusta alpeista. Eli keskiviikkoiltana siis saavuttiin tänne Zermattiin melko myöhään ja väsyneinä. Sääkin oli melko kolea, joten illallisen ja pienen maisemaihailun jälkeen vetäydyttiin hyvin ansaitulle levolle.

Eilen herättyämme iloksemme huomattiin, että aurinko paistaa lähes pilvettömältä taivaalta ja päivä on muutenkin täydellinen pienelle patikointiretkelle! Kyllä, luitte oikein. Patikointiretkelle. Pieni retki tosin venähti 6 tunnin mittaiseksi, mutta se oli kyllä sen arvosta!

Matkaan lähdettiin tottakai ruokakaupan kautta, koska eihän retkelle ilman eväitä kannata lähteä. Valittiin sopiva reitti meille ja suunnattiin kohti korkeuksia. Kuten arvata saattaa, kapuaminen ylös oli melko raakaa työtä. Monen ruokatauon, kuvaustauon, hengähdystauon, lepotauon, maisemankatselutauon ja juomatauon jälkeen päästiin määränpäähämme. Määränpäässä sijaitsi pieni kuppila, jossa juotiin ylihinnoitellut limsat ja ihailtiin edessä avautuvia mahdottoman kauniita maisemia.

Jatkettiin tästäkin vielä vähän edemmäs ja lopulta oltiin noin 2300 metrin korkeudessa. Ajatus paluumatkasta ei innostanut, mutta lopulta saatiin kuitenkin itsemme patistettua matkaan. Matka alas onkin sitten luku erikseen...

Ei tietenkään haluttu laskeutua samaa polkua mitä oltiin kavuttu ylös, joten lähdettiin etsimään uusia reittejä. Päädyttiin lopulta polulle, joka mutkitteli läpi kivikkojen ja metsän. Harha-askeleille ei ollut varaa ja kaikki keskittyminen kohdistui pystyssä pysymiseen. Suuremmilta vahingoilta vältyttiin ja lopulta (hyvin pitkän ajan kuluttua) selvittiin takaisin alas.
Jalat täristen päästiin hostellille ja jaksettiin lähteä vielä ulos palkitsemaan itsemme ruuan merkeissä.

Tämä päivä puolestaan on kulunut pitkälti toipuessa eilisestä. Ollaan hoidettu muutamia käytännönjuttuja, sekä raahauduttu myös eväsretkelle kosken rannalle nauttimaan hiljaisuudesta ja rentouttavasta alppipäivästä!

Huomenna on taas aika siirtyä eteenpäin. Kaiken kaikkiaan Zermatt on tähän mennessä ehdottomasti yks parhaista paikoista missä ollaan käyty. Täytyy kuitenkin mainita, että vaikka tiedettiin Sveitsin olevan kallis maa, tuli meille kuitenkin yllätyksenä miten kallista eläminen täällä todellisuudessa on. Reilaajan (tai ainakaan meidän) budjetilla ei täällä eletä hirveen leveesti. Selvittiin kuitenkin ja vietettiin ihan loistavat pari päivää Alpeilla!